Autobus elektryczny Solaris Urbino 9 LE electric przyjechał do Pabianic w środę wieczorem. Pojazd ma długość 9,3 m, a więc jest krótszy od eksploatowanych w pabianickiej komunikacji miejskiej standardowych 12-metrowych autobusów. Nie emituje spalin, jest cichy i zwrotny.
Elektryczny autobus będzie kursował po Pabianicach do 25 lutego. W dni powszednie będzie testowany na linii A41, a w weekendy także na innych trasach. W sobotę 17 lutego elektrobus pojawi się m.in. na linii 260, w kolejną sobotę (24 lutego) będzie jeździł m.in. na linii 263. W niedziele 18 i 25 lutego pojazd obsłuży wybrane kursy miejskich linii 1, 2, 4, 5 i 6. Szczegółowy wykaz kursów, które będą realizowane elektrobusem, będzie publikowany na stronie internetowej KomunikacjaPabianice.pl.
Pasażerowie, którzy chcieliby podzielić się swoimi opiniami na temat testowanego pojazdu, mogą je nadsyłać e-mailem na adres [email protected].
Solaris Urbino 9 LE electric to najmłodszy i najmniejszy produkt w bateryjnej ofercie producenta z podpoznańskiego Bolechowa. Na pokładzie znajduje się 27 miejsc siedzących dla pasażerów, a w sumie pojazd może pomieścić do 60 osób. Znajdujący się na pokładzie silnik elektryczny jest zasilany energią pochodzącą z baterii, o pojemności ponad 350 kWh, co według deklaracji producenta pozwala na pokonanie od 220 do 250 km na jednym ładowaniu.
Jak informuje producent, o komfort pracy kierowcy oraz większone bezpieczeństwo dbają nowoczesne systemy wsparcia kierowcy. Zestaw kamer zastępuje tradycyjne lusterka, zainstalowano również system ostrzegający kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu i w obrębie tzw. „martwych pól”.
Bateryjny Urbino 9 LE electric miał swoją premierę jesienią 2021 roku. Do tej pory pojazd był testowany m.in. w hiszpańskim Alicante oraz w Trójmieście i Inowrocławiu, a ostatnio w Zielonej Górze i Żaganiu.
Pabianice śledzą trendy na rynku pojazdów zeroemisyjnych. Elektryczny Solaris rozpoczyna serię testów autobusów oferowanych przez różnych producentów. Zebranie doświadczeń oraz opinii umożliwi w przyszłości podjęcie właściwych decyzji. Wznowienie wypłat funduszy europejskich dla Polski pozwoli z kolei na ubieganie się przez miasto o dofinansowanie zakupu takich pojazdów.
Urząd Miejski rozpoczął prace nad opracowaniem analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych. Przy okazji, zaktualizowany zostanie również Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.
MZK Pabianice posiada w swojej flocie 32 autobusy marki Solaris, w tym 18 autobusów hybrydowych wyprodukowanych w latach 2018-2019 oraz 14 pojazdów o napędzie konwencjonalnym z lat 2008-2010.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?